Van-e Dürer Szombathelyen?

Képtár LEG: Van-e Dürer Szombathelyen?
 
Albrecht Dürer németalföldi művészt (1471-1528) a művészettörténet a reneszánsz nagyjai közt tartja számon.
A Szombathelyi Képtárban gyűjteményünk legjei közt őrzünk egy Dürer-grafikát, a Krisztus Emmauszban címűt, amely Dürer Kis passió-sorozatának (37) 35. lapja. (Készült 1511-ben.) Fametszet, papírra nyomva, magassága 125 mm, szélessége 98 mm. A művész jellegzetes szignóját – egy „A” betűbe foglalt „D” betű – a bal alsó sarokban láthatjuk. A jobb felső sarokban feltűnik a bresciai könyvtár pecsétje. (Ez utólag került a műre, korábbi gyűjteményi helyére utalva: „BIBLIOTECA PUBB. COM. ALE DI BRESCIA”.) Hátoldalán felirat ceruzával: Albrecht Dürer „Kleine Passion” 1511./35/
 Reneszánsz ruhában ülő emberek (tanítványok) az asztal körül áhítattal néznek a képközéppontba, a sötét háttérből kiemelkedő, fénysugárral körülölelt Krisztusra, aki kenyeret tör. A jelenet a húsvéti ünnepkör egyik evangéliumi történetét illusztrálja. Krisztus feltámadása után az emmauszi úton találkozik tanítványaival, akik nem ismerik fel. Idegen férfinak nézik. Mesélnek neki mesterük haláláról és üres sírjáról. Emmauszba érve este vacsorával megvendégelik, ő megtöri a kenyeret -mint az utolsó vacsorán. Tanítványai szemében ekkor felsejlik mesterük alakja, felismerik őt.
A reneszánsz és a barokk kor emberének e jelenet ábrázolása ember és Isten közvetlen együttlétének megjelenítésére alkalmas népszerű művészeti téma volt.
 
Hogy került a grafikai gyűjteménybe?
 
Végh Gyula 1917 és 1934 között a Budapesti Iparművészeti Múzeum igazgatója volt. Műgyűjtőként előszeretettel vásárolt reneszánsz és barokk metszeteket olasz, francia és német mesterektől. Számos Dürer-alkotást és másolatot is birtokolt. Nyugdíjas éveiben a bozsoki kastélyban élt, gyűjteményét ott őrizte. Halála után hagyatékából a metszet 1951-ben került a Savaria Múzeumba, innen a Képtár megnyitását követően a grafikai gyűjteménybe.
Videó

Bodorkós Orsolya
Múzeumpedagógus
Szombathelyi Képtár